مهرنوشت - امسال نخستین سالیست که یزد با برند ثبت جهانی از سوی یونسکو میزبان خیل عظیم مسافران نوروزی از داخل و خارج کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، هجدهم تیرماه سال ۹۶ بود که خبری خوش در  حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به گوش رسید. سازمان علمی فرهنگی ملل متحد ” یونسکو” بافت تاریخی یزد را به عنوان بافت تاریخی زنده دنیا به رسمیت شناخت و بدین ترتیب شهر یزد با همه داشته های خشت و گلی اش به ثبت جهانی رسید.

اکنون یزد اولین شهر خشتی جهان که با عناوینی چون «شهر بادگیرها»، «عروس کویر»، «دارالعباده» و «شهر دوچرخه‌ها» هم شناخته می‌شود نام دیگری هم یافته است: “شهر جهانی”
ثبت جهانی یزد از سوی یونسکو حالا همه نگاه ها را به یزد منعطف کرده است، شهری که قرار است میزبان خیل عظیم گردشگرانی باشد که از اقصی نقاط جهان برای دیدن زیبایی های یزد و بافت تاریخی اش قدم به این سرزمین می گذارند.

جاذبه های گردشگری در شهر جهانی یزد

استان یزد بیش از شش هزار اثر و بنای قدیمی دارد که تاریخ سه هزار ساله این استان، به زمان مادهای اولیه امپراتوری ایران باز می گردد. استان یزد دو هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که بناهای موجود در این بافت، دوره های مختلف تاریخی از ایلخانی تا صفوی و قاجار را شامل می شود. وجود بادگیر، آب انبار، ساباط، حسینیه، گنبد و خانه های خشتی در بافت تاریخی یزد مجموعه ای بی نظیر و بکری از معماری ایرانی اسلامی را بوجود آورده است.

ویژگی های متنوع طبیعت استان یزد برای گردشگران داخلی و خارجی جالب و جذاب است. طبیعت چند گونه و متفاوت، یکی از پرجاذبه ترین دیدنی های استان یزد به شمار می رود. از یکسو پهنه های بیابان، کویر زیبا و تپه های ریگ روان و از دیگر سو ارتفاعات زیبای شیرکوه و ییلاقات سرسبز، دره ها و دامنه های آن از جلوه های جذاب برای تفریح و بهره مندی از طبیعت است.

کمپ‌های کویرنوردی، رصد ستارگان، چشمه‌های باستانی نظیر غربالبیز، مجموعه نظیر کوهریگ، باغ‌های ایرانی نظیر باغ صدری تفت و باغ پهلوانپور مهریز می‌تواند اوقات به یاد ماندنی برای گردشگران نوروزی رقم بزند.
یکی از جذابترین قسمتهای سفر، خرید سوغاتی و بازدید از بازار هر شهر و دیاری است. وارد بازار یزد که می شویم، رنگ های وسوسه انگیز و حجره های ترمه فروشی، پارچه های نخی و زیلو مبهوتت می کند.

از دست بافته های مشهور یزدی می توان به زیلو، دارایی، فرش دستباف، ترمه و چادرشب اشاره کرد. هنرمندان چیره دستی که تولید آثار اصیلی چون: سفال و سرامیک، کار بر روی مس و چوب و طلاآلات سنتی را هم در کارنامه دارند.

اما در آن سوی بازار یزد، عطر و بوی هل و زعفران شیرینی های مخصوص یزدی به مشام می رسد. قطاب، باقلوا، لوز، پشمک و نان برنجی از شیرینی های معروف است که توسط حاج خلیفه های یزدی تهیه می شود.
تنوع شیرینی‌های مخصوص و محلی یزد بیانگر فرهنگ، هنر و اقلیم این شهر است و مردمی که این روزها مهمان یزدی ها هستند، نه تنها برای خود و خانواده بلکه آن را برای دوستان و آشنایان به سوغات می برند.

اولین شهر جهانی ایران، پذیرای گردشگران نوروزی

شهر تاریخی یزد با افتخار جهانی شدن، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی در تعطیلات نوروز ۹۷ است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید نوروز سال گذشته هشت هزار گردشگر داخلی و خارجی به شهر تاریخی یزد سفر کرده اند که پیش بینی می شود این آمار با توجه به جهانی شدن شهر یزد، امسال به بیش از یک میلیون نفر برسد.  فاطمه دانش یزدی می افزاید ظرفیت اسکان بیش از ۹۰ هزار مسافر در هتل ها، مراکز اقامتی و بوم گردی های استان یزد پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در نوروز ۹۷ ، بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی و آئینی متناسب با فرهنگ هر منطقه اجرا می شود، می گوید : ۷۳ برنامه نوروزگاه، هر روز به نام یکی از شهرستانهای استان در نظر گرفته شده که در این برنامه ها به معرفی ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و بومی و محلی مناطق برای مسافران می پردازیم.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری یزد هم با اشاره به تشکیل ۱۰ کمیته در ستاد اجرایی خدمات نوروزی می گوید: شعار امسال برای استقبال از سال جدید، یزد جهانی –  خدمات متفاوت است. محسن صادقیان می افزاید: ۱۸ پایگاه امدادی، ۵۳ پایگاه اورژانس و بیمارستان و ۲۵ پایگاه اطلاع رسانی آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی هستند.

در این بین آموزش و پرورش استان یزد هم هر سال برای اسکان مسافران نوروزی در کنار دیگر نهادها، پا به رکاب است.معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد می گوید: سه هزار و ۸۰۰ کلاس درس در ۴۱۲ مدرسه آماده اسکان مسافران نوروزی است. علی دهقان بهابادی با اشاره به استقرار ۱۷ پایگاه پذیرش و  ثبت نام مسافران ، بیان می کند : تمهیدات لازم برای دسترسی آسان مسافران به این پایگاهها فراهم شده است.

از دیگر ارگانهایی که در تعطیلات نوروز علاوه بر اسکان مسافران، به ترویج فرهنگ ناب اسلامی در برنامه های نوروز می پردازد، سازمان اوقاف و امور خیریه است. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد می گوید: طرح آرامش بهاری از ۲۵ اسفند ماه شروع شده است و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۷ ادامه دارد .  حجت الاسلام حسین زارع زاده با اشاره به اینکه فعالیتهای فرهنگی و خدمت رسانی به زائران دو رکن اصلی طرح آرامش بهاری است، می افزاید: این طرح در ۶۰  بقعه متبرکه استان یزد اجرا می شود که  ۹۰ مبلغ اعزامی و ۵۰ مبلغ بومی برای مشاوره و فعالیتهای فرهنگی حضور دارند.

با توجه به قرار گرفتن یزد در شاهراه مواصلاتی کشور، این استان همواره در مسیر مسافرت ها بویژه مسافرت های نوروزی است. به همین منظور پلیس راه استان یزد با بسیج نیروهای خود در جاده ها، نوید سفری ایمن و با آرامش خاطر را می دهد.  جانشین فرمانده انتظامی استان یزد با اشاره به آغاز طرح نوروزی پلیس می گوید: این طرح که از ۲۵ اسفندماه آغاز شده است تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد. سرهنگ سیدرضا مکی می افزاید: در این طرح، گشت پلیس با استقرار در ۳۹ نقطه مهم و پر تصادف در محورهای مواصلاتی زمینه بروز تصادفات را کاهش خواهد داد.

فرمانده پلیس راه استان یزد هم می گوید: پلیس با بهره گیری از تمام امکانات خود در گشت های محسوس ، نامحسوس و گشت هوایی بر جاده های مواصلاتی نظارت دارد و با تخلفات برخورد خواهند کرد. سرهنگ احمد مظفری می افزاید: سرعت و سبقت غیر مجاز از مهمترین اولویتهای پلیس در برخورد با تخلفات حادثه ساز است.

در طرح ویژه نوروزی، گشت های بازرسی هم بر مراکز عرضه مواد غذایی و فروشگاهها نظارت دارند. مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد می گوید: ۱۰۰ بازرس با حضور در مراکز و فروشگاههای عرضه مواد غذایی در مناطق مختلف بر روند کیفیت مواد غذایی و استاندارد بودن آنها نظارت می کنند . محمدحسین ماجدی با اشاره به اینکه برای اطمینان خاطر بیشتر، شهروندان می توانند کد ده رقمی درج شده در پایین مهر استاندارد را به شماره  ۱۷ ۱۰۰۰۱۵ پیامک کنند تا از اصالت نشان استاندارد مطلع شوند می افزاید: مردم در صورت مشاهده  هرگونه تخلف می توانند در هر ساعت از شبانه روز با شماره ۱۵۱۷ تماس بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد هم می گوید: با تشدید نظارت بر مراکز تولید، فراوری و عرضه فراورده‌های خام دامی سعی داریم تا امنیت غذایی و سلامت مردم را در بازار پر رونق تعطیلات نوروز فراهم آوریم.

علی اکبر حدادزاده می افزاید: گشت‌های مشترک بازرسان تعزیرات حکومتی، علوم پزشکی و دامپزشکی  به منظور بازدید از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی انجام خواهد شد. بنابراین همه تمهیدات و امکانات فراهم شده است تا سفری به یادماندنی و خاطره انگیز برای مسافران شهر جهانی یزد رقم خورد و یزدی های مهمان نواز هم با آغوش باز پذیرای مهمانان خود خواهند بود.

 افق های شهر یزد برای حفظ و تقویت برند جهانی

برغم همه اقداماتی که برای استقبال از مسافران نوروزی انجام شده،  یزد همچنان برای حفظ و تقویت برند جهانی خود نیازمند تلاش و کوشش مسئولان و همکاری مردم و تشکل هاست.

مبلمان مناسب در بافت تاریخی، روشنایی بناهای باستانی و معابر دیدنی بافت، زیرساخت های شبکه های اینترنتی بویژه برای توریست ها، راهنمای گردشگر در بافت تاریخی در طول سال و از همه مهمتر هتل های چهار و پنج ستاره از نیازهای مبرم شهر تاریخی یزد است.

نیازهایی که تحققش همت همه مسئولان را می طلبد. در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی اصلی این شهر تاریخی است ارگانهایی چون فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، و دیگر نهادهای خدمات رسان نیز باید همت کنند تا شهر جهانی یزد، برند جهانی شدن را حفظ کند.

خوشبختانه این همت اکنون با تشکیل ستاد راهبردی مدیریت شهر جهانی یزد از سوی استاندار شکل اجرایی به خود گرفته است.

محمود زمانی قمی با اشاره به تشکیل ستاد راهبردی مدیریت شهر جهانی یزد، می گوید این ستاد، ستاد تعامل دستگاههای استان است تا به توسعه و ارتقای جایگاه این شهر در ردیف میراث جهانی کمک کند. به گفته وی ، ایجاد کمپ های گردشگری هوایی و کویری، راه اندازی هتل های چهار و پنج ستاره بخصوص در بافت جهانی یزد و احداث خانه های بوم گردی از جمله ظرفیت هایی است که مردم می توانند در آن سرمایه گذاری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم می گوید: یکی از تسهیلات این اداره کل احیای خانه های ایرانی برای رونق بیشتر بافت تاریخی است. فاطمه دانش یزدی می افزاید :در اجرای این طرح به متقاضیانی که در بافت تاریخی خانه داشته باشند تا ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود. وی همچنین از ظرفیت بالای خانه های بومگردی برای اسکان و پذیرایی از گردشگران خبر می دهد و بیان می کند: برای راه اندازی این خانه ها تا سقف ده میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.

در مجموع اولین قدم ها برای تغییرات شگرف به سمت جهانی شدن یزد برداشته شده است. با این حال بدون شک حفظ و ارتقای برند جهانی شدن یزد نیازمند گام های بلندی است که از مردم بلندهمت ، مهمان نواز،بب زحمتکش و با ایمان یزد و مسئولان پرتلاش و وظیفه شناس آن دور از انتظار نیست.

نویسنده :سیده سکینه میرطاهری