مهرنوشت - فیلترینگ شبگه های اجتماعی اتفاق تلخی برای فعالان این عرصه است که چندی پیش نقش خود را در شبکه تلگرام نشان داد و ماجرای تلخی رقم زد اما به نظر می رسد برخی دوباره قصد دارند با سناریوی تلخ فیلترینگ بار دیگر چالشی برای فعالان کسب و کار‌های اینترنتی رقم بزنند.

روشن است فیلترینگ بر فعالیت کسب‌ و‌ کارهای نوپا تاثیر منفی دارد و از سویی فعالان این عرصه تکلیف مشخصی ندارند و هرگاه به سوی پلتفورم اینترنتی کشیده می‌شوند بعد از مدتی دسترسی به آن پلتفورم توسط مسئولان مسدود می‌شود.

فعالان کسب ‌و کار‌های اینترنتی تا پیش از این برای معرفی خدمات و محصولات خود به کاربران، از تلگرام استفاده می‌کردند که چند ماه پیش این شبکه اجتماعی فیلتر شد و حالا زمزمه‌های مسدودسازی اینستاگرام به گوش می‌رسد.

باید در نظر داشت که اگر قرار بر این است که شبکه‌های اجتماعی محبوب در کشور فیلتر شوند، قبل از فراگیر شدن در جامعه، اقدام به این کار شود تا کاربران و کسب ‌و‌ کار‌های نوپا از این اتفاق آسیب نبینند.

اینستاگرام همیشه از نظر بخشی از حاکمیت، شبکه اجتماعی مضری تلقی ‌شده و از سوی بخش دیگر حاکمیت بستر مناسبی عنوان شده است که دود این اختلافات و تضاد‌ها تنها به چشم کاربران و کسب ‌و کار‌های اینترنتی می‌رود.

از سویی اما هیچ مرجعی برای نظارت بر فعالیت کسب ‌و کار‌های اینستاگرامی تعیین نشده و برخی از کسب ‌و کارهای فعال بر بستر اینستاگرام از کاربران کلاهبرداری می‌کنند که این معضل می‌تواند با نظارت بر فعالان این عرصه به طور کامل برطرف شود.

این موضوع اما شامل همه کسب و کارهای اینترنتی نمی شود چراکه بیشتر کسب و کار‌های اینستاگرامی فعالیت مناسبی دارند و تا به حال کاربران را از خدمات خود راضی نگه داشته‌اند که می‌توان با نظارت صحیح حتی بر تعداد آن‌ها افزود.

چه که بسیاری از فعالان این بخش هم به دنبال ثبت و رسمی کردن فعالیت خود هستند؛ اما متاسفانه این بستر محیا نیست و به همین علت بعضی از سودجویان از این فرصت استفاده کرده و از کاربران کلاه‌برداری می‌کنند.

گرچه بسیاری در کشور معتقدند بخشی از محتوای اینستاگرام مجرمانه است اما این موضوع دلیل بر آن نمی‌شود که کل این شبکه از دسترس خارج و ماجرای فیلترینگ تلگرام بار دیگر تکرار شود بلکه شایسته است مسئولان برای بخش اندکی از اینستاگرام که دارای محتوای مجرمانه است راهی به جز فیلترینگ پیدا کنند.

از سوی دیگر اما تجربه تلخ فیلترینگ تلگرام نشان داد که فیلترینگ موفق نیست و راه را برای استفاده بیشتر از فیلترشکن ها فراهم می کند بنابر این روشن است که فیلترینگ اینستاگرام نمی‌تواند فعالیت کاربران را در این شبکه اجتماعی محدود کند و بدون شک این‌کار باعث افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها در بین کاربران ایرانی خواهد شد.

  • نویسنده : رضا الفت