مهرنوشت - مدیرکل محیط زیست یزد با اشاره به اینکه پسماند صنعتی به عنوان یکی از دغدغه‌ های جدی و تاثیرگذار بر محیط زیست است گفت: پسماندهای صنعتی تهدیدی برای محیط زیست و انسان به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، نیره پورملایی با تاکید بر اینکه انباشت پسماندها و ضایعات صنعتی تهدیدی جدی برای سلامت مردم است اظهار داشت: بر اساس قانون، مسئولیت اجرایی امور پسماندهای صنعتی بر عهده واحدهای تولیدکننده است و باید نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه نظارت و پایش دقیق زیست محیطی برای پسماندهای صنعتی لازم است ادامه داد: روزانه بیش از ۵۰ تانکر، تریلر و کامیون از واحدهای مختلف تولیدی استان بار خود را که پسمانده و ضایعات صنعتی کارخانجات استان است در جاده طبس تخلیه می‌کنند .

مدیرکل محیط زیست استان یزد اضافه کرد: پسماندها تخلیه شده در محدوده جاده یزد – طبس مربوط به واحدهای تولیدکننده کاشی و سرامیک، صنایع لاستیک، صنایع کاغذ و پسماندهای فولاد است که به وفور تخلیه می ‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پسماندها به جز آلوده کردن محیط زیست زندگی انسان ها بخشی از زیستگاه حیات وحش استان را نیز آلوده کرده و ادامه زندگی حیوانات وحشی را در معرض خطر قرار داده است عنوان کرد: متاسفانه تخلیه این پسماندها طی سال‌های گذشته در این محل انجام شده و هم چنان نیز ادامه دارد .

پورملایی اظهار داشت: قرار شده تا با همکاری بخش خصوصی سایت‌ های تخلیه و دفن پسماندهای صنعتی در استان ایجاد شود و بخشی از این مشکل رفع گردد.

وی تصریح کرد: لازم است کارگروه نظارت بر نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی در استان یزد تشکیل شود و با تعامل و همفکری برای رفع این معضل چاره‌ای بیاندیشند.

مدیرکل محیط زیست استان یزد با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در مدیریت و ساماندهی پسماندهای صنعتی عنوان کرد: بخش خصوصی می تواند با ساماندهی محل مورد نظر برای تخلیه پسماندها نسبت به تخلیه یا هر نوع عملیات اجرایی برای دفن این پسماندها از طریق اقدامات مشارکتی برنامه اجرایی داشته باشد.