مهرنوشت- در حالی استان یزد طی هفته های گذشته عدد دورقمی فوت بیماران مبتلا به کرونا را به ثبت رساند که خوشبختانه با اجرای محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل ها از سوی مردم، تعداد فوتی ها تک رقمی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، ویروس کرونا کم کم به روزهای یک سالگی ثبتش در ایران نزدیک می‌شود؛ ویروسی که هیچ گاه تصور آن نمی‌رفت این چنین با جان مردم و شهروندان نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان بازی کند و ترس از وجودش تا جایی فراگیر شود که تعطیلی‌ها هر از چندگاهی قوت بگیرد و در آخرین پرده از این تصمیمات دو هفته مطلق اصناف و مشاغل غیر ضرور تعطیل شوند.

طی ماه‌های گذشته آنقدر پیرامون این ویروس ناشناخته مطالب و گزارش‌های متعدد منتشر شده که هر گاه تصمیم به نگارش خبری یا گزارشی پیرامون کووید ۱۹ گرفته می‌شود ناخودآگاه این جمله در ذهن متبادر می‌شود که آیا می‌توان امید آن را داشت در انتشار خبر بعدی پایان نحسی این ویروس مخابره شود و زندگی به روال عادی برگردد.

این روزها اگر نگوییم همه مردم اما قریب به اتفاق مردم به هر حال با این ویروس دست به گریبان شده‌اند و حتی اگر در بستگان درجه یک خود هم موردی از ابتلای به این ویروس را شاهد نبوده‌اند اما در بستگان و آشنایان خود افرادی را می‌بینند که یا با این ویروس جنگیده و در این نبرد پیروز شده‌اند و یا متأسفانه توان بدنی آنها یارای مقاومت نداشته و جان خود را از دست داده‌اند.

موضوع قابل توجه در این بیماری حرکت غیرقابل تشخیص ویروس و درگیر کردن پیر و جوان و حتی به کام مرگ کشاندن جوانانی است که معتقد بودند قوای بدنی آنها خوب است اما متأسفانه در میدان مبارزه با این ویروس کم آورده و مغلوب آن شده‌اند.

روزهای ابتدایی که خبر به ثبت رسیدن مورد مثبت ویروس کرونا در کشور روی خط رسانه‌های مختلف قرار گرفت شاهد اتفاقاتی چون تعطیلی مدارس، مشاغل و حتی شیفت بندی ادارات بودیم ضمن اینکه تعطیلات عید نوروز ۹۹ نیز به کمک مجموعه مدیریتی کشور آمد و با محدود کردن رفت و آمدها تا حدی اوضاع کنترل شد ضمن اینکه تصور می‌شد با پایان یافتن فصل سرما ویروس کرونا نابود خواهد شد.

اردیبهشت ماه و خردادماه به نسبت آرامی را پشت سر گذاشتیم اما با آغاز مسافرت‌هایی که به واسطه تعطیلی‌ها رقم خورد روی دیگر سکه رخ نشان داد و ویروس کرونا از فرصت پیش آمده استفاده کرد و در حالی که فکرش را هم نمی‌کردیم درگیر موج جدیدی از بیماری کرونا شدیم.

همین بی توجهی‌ها آمار مبتلایان را رفته رفته افزایش داد و این روند ادامه پیدا کرد و موج‌های بعدی شیوع این ویروس یکی پس از دیگری شکل گرفت تا جایی که آبان و آذر ماه سال جاری جدول مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا وضعیت وخیمی به خود گرفت و در بیشتر روزها آمار فوتی‌ها ترس بر پیکر هر شنونده‌ای می‌انداخت.

وضعیت در استان یزد نیز تعریفی نبود تا جایی که ثبت آمار بالای ابتلا و فوتی ها در هر شبانه روز، یزد را در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار داد تا مسئولان تدبیری بیندیشند و با مدیریت شرایط پیش آمده اوضاع را کنترل کنند.

تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل غیر ضرور و کاهش نیروهای ادارات به یک سوم ظرفیت، منع تردد خانوادگی شبانه و لغو تمامی ترددها از ۲۱ تا ۴ بامداد از جمله تصمیمات مصوب شده ای بود که موجب کند شدن روند نزولی بستری‌های کرونایی در استان شد.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کاهشی شده است

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اجرای محدودیت‌های کرونایی روند شیوع بیماری و آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کاهشی شده است.‌

میرجلیلی اظهار داشت: اگر مردم رعایت نکنند امکان اوج گرفتن مجدد بیماری وجود دارد، گفت: اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم اوضاع را تا حدودی بهبود بخشیده است.

وی با بیان اینکه باید تا ریشه‌کنی کرونا همراهی و همکاری مردم را داشته باشیم، گفت: کرونا ویروسی ناشناخته است و جهش‌های متعددی داشته و در این میان تنها راه در امان ماندن از این بیماری ماندن در خانه و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه محدودیت‌های اعمال شده و کاهش فعالیت اصناف آمار بیماران مبتلا به کرونا که نیازمند بستری در بیمارستان‌ها هستند را با شیب ملایمی کاهش داده است، گفت: طی هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری بودند افزایش چشمگیری داشت اما در حال حاضر کمتر از ۲۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با بیان اینکه تعداد ۶۶ بیمار به دلیل شرایط بیماری در بخش مراقبت های ویژه، خدمات درمانی دریافت می کنند عنوان کرد: بستری‌های کرونا در روز گذشته ۳۳ نفر بوده و تست ۲۳ فرد مشکوک به کرونا نیز مثبت شد.

میرجلیلی در مورد آمار فوتی ها در یزد طی ۲۴ ساعت گذشته نیز اظهار داشت: خوشبختانه آمار فوتی ها کاهش چشمگیری داشته و در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است.

به گزارش مهرنوشت، آنچه باید بیش از پیش مورد توجه باشد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است تا شاهد ریشه کنی این بیماری باشیم چراکه وضعیت حال حاضر در خصوص کاهش شیوع کرونا بسیار شکننده است و شیوع کرونا در صورت بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر صعودی می‌شود.