مهرنوشت-گشت و گذار در سطح شهر نشان می‌دهد که شانه های تخم مرغ قیمت ثابتی ندارند و نابسامانی و آشفتگی در بازار تخم مرغ در سطح فروشگاه های عرضه دیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، این روزها گرانی اقلام سبد خانوار به تخم مرغ نیز رسیده و این اتفاق اقشار ضعیف جامعه را بیش از پیش دچار بحران کرده چرا که در شرایط فعلی اقتصاد، افزایش چشمگیر قیمت تخم مرغ به عنوان ارزانترین پروتئین منجر به حذف این ماده غذایی از سفره خانوار شده است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در برخی مغازه ها به ۴۵ هزار تومان رسیده است که با ابن وجود برخی مغازه داران حاضر به فروش تخم مرغ شانه ای نیستند تا بتوانند با عرضه تخم‌مرغ به صورت دانه ای سود بیشتری را به جیب بزنند‌.

این در حالی است که در حال حاضر نرخ هرکیلو تخم مرغ فله‌ای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است، اما متاسفانه تخم مرغ به این قیمت برای مصرف کنندگان عرضه نمی‌شود.

مسئولان بر این باورند که کمبود و نوسان شدید نهاده های دامی طی ماه های اخیر و صادرات محصول همگی دست به دست یکدیگر داده تا قیمت تخم مرغ به یکباره رشد چشمگیری را در بازار تجربه کند که اگر تدابیری برای این‌موضوع اندیشیده نشود، با بحران جدی در بازار روبرو خواهیم شد.

به گفته فروشندگان، علت این کمیابی در سطح بازار عدم عرضه تخم مرغ به صورت فله‌ای و تنها با شرط خرید تخم مرغ‌های بسته بندی است که البته این بسته بندی نیز موجب افزایش قیمت بوده است.

برنامه ریزی برای تحویل ۳۵ تا ۳۷ تن تخم مرغ در استان

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد اما در واکنش به این آشفتگی گفت: قرار است از امروز چهاردهم دیماه از واحد‌های مرغداری حدود ۳۵ تا ۳۷ تن تخم مرغ برای توزیع در استان تحویل بگیریم و امیدواریم با این میزان توزیع بتوانیم تخم مرغ را با قیمت مصوب ۱۶ هزارو ۹۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

افشارپور با بیان اینکه با توجه به بحث تامین نهاده‌ها در کشور و کاهش تولید، مشکلاتی در بازار تخم مرغ در کل کشور احساس شد ادامه داد: با هماهنگی جهادکشاورزی استان مصوب شده مرغدارن در ازای تحویل نهاده طیور، تخم مرغ در روز تحویل دهند.

وی در واکنش به این موضوع که فروشندگان با اجبار به مصرف کننده برای خرید تخم مرغ بسته بندی فشار می آورند اظهار داشت: این که مغازه دارن یا واحد‌های عرضه تخم مرغ، مصرف کننده را تحت فشار قرار دهند که حتما تخم مرغ بسته بندی بخرد تخلف است و مردم تخلفات را با شماره ۱۲۴ در میان بگذارند.

وی اضافه کرد: قیمت بسته بندی هم از طرف سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده مشخص می‌شود و نظارت بر عرضه بر عهده صنعت معدن وتجارت است.

معاون بازرگانی صمت استان یزد گفت: البته طبق توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی بهتر است مصرف کننده تخم مرغ بسته بندی که عاری از آلودگی است را خریداری کند، ولی در صورت تمایل به خرید تخم مرغ فله‌ای که ارزان‌تر است مردم می‌توانند، فله‌ای نیز خرید کنند.