مهرنوشت-قیمت آجیل و پسته در بازار با افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی در انواع مختلف مواجه بوده و حتی در برخی مناطق شهر یزد شاهد عرضه پسته با قیمت بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان هستیم همین افزایش قیمت‌ها باعث شده بازار شب یلدا رونق هر ساله را نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، شب یلدا یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که در آن افراد و خانواده‌ها دور هم جمع شده و این شب را جشن می‌گیرند. امسال اما قیمت‌ها به گونه‌ای است که قدرت خرید مردم برای خرید آجیل، میوه و شیرینی کاهش پیدا کرده و برخی از آجیل‌ها هم به کالایی لوکس تبدیل شده‌اند.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پسته

کارشناس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به آخرین قیمت آجیل و خشکبار گفت: قیمت آجیل حداقل ۳۰ درصد افزایش داشته که این میزان در پسته ۱۰۰ درصد است.

جواد خشکباری ادامه داد: آجیل از ۱۶۵ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت پسته هم ۳۷۰ تا ۶۷۰ هزار تومان است، همچنین آجیل چهار مغز هم حدود ۳۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: قیمت آجیل معمولی بین ۲۷۰ تا ۳۳۰ هزار تومان، آجیل شیرین ۱۶۰ هزار تومان، فندق ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، تهمه آفتابگردان ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، تخمه کدو ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

این کارشناس اتحادیه ادامه داد: بادام خارجی بین ۲۹۰ تا ۳۲۰ و بادام ایرانی هم حدود ۴۶۰ هزار تومان است، قیمت گردو هم بین ۲۴۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

خشکباری اظهار کرد: در حوزه آجیل به دلیل تنوع بالای محصولات و درجات و کیفیت‌های مختلف قیمت مصوبی وجود ندارد، اما خود کاسبان در این شرایط که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده بهترین ناظران هستند و نباید اجناس را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

رکود در خرید آجیل شب یلدا در شهرجهانی

رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و خواربار یزد با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۷۰ قیمت‌ها به دنبال خسارت‌های وارده از ناحیه کرونا و تورم، گفت: تلاش فعالان این صنف در گرم نگه داشتن بازار و رعایت انصاف در قیمت‌ها در آستانه شب یلداست.

محسن جلیلی پور در خصوص وضعیت عرضه آجیل شب یلدا در یزد، اظهار کرد: بعد از دو سال بحران کرونا و رکود نسبی آجیل‌فروشی‌ها در مناسبت‌های مختلفی مانند شب یلدا و عید نوروز، متاسفانه اکنون با افزایش تورم و قیمتها، شاهد رکود در خرید آجیل شب یلدا در استان هستیم.

وی افزود: البته در عین حال تلاش فعالان این صنف در گرم نگه داشتن بازار و رعایت انصاف در قیمت‌ها در راستای امیدبخشی به مردم برای خرید آجیل شب یلدا است و امیدواریم در روزهای آتی رونق‌بخش این بازار باشد.

جلیلی‌پور در مورد میزان افزایش قیمت‌ها در این حوزه اظهار کرد: اکثر اجناس نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی و در بعضی اقلام نیز تا ۷۰ درصد افزایش قیمت به خصوص در رابطه با برخی میوه‌های خشک داشتیم.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود ۳۰۰ آجیل‌فروش خرده در سطح شهر یزد ‌فعالیت دارند، گفت: متاسفانه طی دو سال بحران کرونا حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنفی کوچک این بخش در یزد به تعطیلی کشانده شدند ولی اکنون شاهد رونق مجدد همین واحدهای تعطیل شده هستیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد ر پایان نیز به قیمت این روزهای برخی از اقلام این صنف در بازار پرداخت و گفت: پسته فندقی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی از ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، پسته اکبری از ۳۷۰ تا ۶۵۰ هزار تومان، آجیل خشک از ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و آجیل مخلوط میوه خشکبار از ۲۷۵ تا ۴۵۰ هزار تومان و برگه زردآلو نیز از ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

جلیلی‌پور همچنین قیمت میوه خشک سیب را از ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، میوه خشک پرتقال را از ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان، میوه خشک کیوی از ۲۵۰ تا ۳۷۰ هزار تومان، میوه خشک توت فرنگی از ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان، میوه خشک شفتالو از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و میوه خشک موز ایرانی را  ۳۷۰ هزار تومان و خارجی ۵۰۰ هزار تومان ذکر کرد.

نرخ شیرینی شب یلدا در یزد تغییر نمی‌کند

رئیس صنف شیرینی فروشان از ثابت ماندن نرخ قیمت شیرینی در شب یلدا علی رغم افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی خبر داد.

سید علیرضا آسایش اظهار داشت: بازار فروش شیرینی در یزد همیشه خوب بوده ولی با توجه قرار گرفتن در آستانه شب یلدا و نظر به فروکش کردن بحران کرونا، انتظار می رود تقاضا به طور چشمگیرتر در این حوزه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۴۵۰ عضو در صنف شیرینی فروشان یزد، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۷۰ درصد شیرینی فروش و مابقی فروشنده لوازم قنادی، نبات ریزی و سایر بخشها هستند.

آسایش از تاثیر بیماری کرونا بر فعالیتهای این صنف در دو سال اخیر خبر داد و گفت: در این دو سال با توجه به بیماری کرونا و گرانی مواد اولیه تهیه شیرینی، فروش این صنف ۵۰ درصد کاهش داشت و شیرینی فروشان به شدت متضرر شدند.

انتهای پیام/