به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، مطابق قانون، هدف از تشکیل اتاق بازرگانی، همراهی آنها در فراهمآوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور و ایجاد شبکهای میان بخشخصوصی است. وظایف و اختیارات اتاق در این قانون بهصورت مختصر شامل «ایجاد شبکه بخشخصوصی»، «مشاوره درخصوص لوایح و طرحهای اقتصادی»، «همکاری با دستگاههای اجرایی جهت اجرای قوانین اقتصادی»، «همکاری با اتاقهای سایر کشورها و تشکیل اتاقهای مشترک»، «تشکیل و شرکت در سمینارهای بینالمللی»، «شناسایی بازارهای صادراتی و کمک به بخشخصوصی جهت شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و داخلی»، «تشویق سرمایهگذاری داخلی»، «ایجاد مرکز داوری»، «ایجاد مرکز آمار و اطلاعات» و «صدور کارت عضویت» است.
با نگاهی به عملکرد اتاق بازرگانی یزد و با توجه به وظایف و اختیارات اتاق که در بالا به آنها اشاره شد، میتوان گفت که در برخی موارد وظایفشان را بهخوبی انجام ندادهاند و در معدود موارد هم موانعی داشتهاند.
بررسی دقیق تر کارنامه اتاق بازرگانی یزد نشان می دهد این اتاق تنها به برگزاری تعدادی جلسه فوق العاده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بسنده کرده و در مناسبت های اقتصادی تقویمی نیز مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی و … را برگزار کرده است.
البته تعداد معدودی هم اعزام هیات تجاری به برخی کشورها داشته اما بررسی کارنامه صادراتی استان نشان می دهد که اتاق بازرگانی یزد نقش چندانی در توسعه بازارهای صادراتی و توسعه روابط اقتصادی با کشورها نداشته است.
فعالان اقتصادی، صرفنظر از آنکه برای کسب و کار و تجارت خود نیازمند کارت بازرگانی باشند یا نه؛ میتوانند با عضویت در اتاقهای بازرگانی، از خدمات متعدد دیگری بهرهمند شوند و در کنار آن، بخشی از جریان فعالیت تشکلی بخشخصوصی باشند که این مهم در اتاق یزد هم چندان شفاف و پررونق نیست.
اصل وجودی اتاقهای بازرگانی همفکری صاحبان صنعت، معدن و تجارت است. اتاق ایران متشکل از نمایندگان اتاقهای کشور است و اتاقهای بازرگانی، صنایع و معادن زیر نظر این اتاق فعالیت میکنند. اتاقهای بازرگانی در اصل منعکس کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشور است و تنها سازمان صد در صد خصوصی کشور است که در میان نهادهای دولتی جایگاه ویژه ای دارد.
این در حالی است که اتاق بازرگانی یزد در سه دوره چهارساله متوالی هیچ کارنامه ای از خود ارائه نداده و حتی ورود رسانه ها به این اتاق محدود شده تا جایی که می توان گفت ورود رسانه ها به اتاق یزد ممنوع است.
عدم تغییر در هیات رئیسه اتاق بازرگانی، حضور بسیار کمرنگ جوانان در اتاق و از همه مهمتر ریزش های پی در پی در هر دوره از انتخابات از موارد مهمی است که در اتاق بازرگانی یزد در دوره های مختلف دیده شده و هیات رئیسه اتاق یزد در این زمینه پاسخگو نبوده است.
در حالیکه بخش خصوصی مطالبه گر شفافیت و شفاف سازی از سوی دولت و دستگاه های اجرایی است و اتاق یزد هم جلساتی برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی داشته و بر اساس بند ۱۹ این سیاست ها خواستار شفاف سازی بیشتر است اما خود پاسخگویی و شفاف سازی نداشته و بجای انسجام بین تشکل های صنعتی و اقتصادی با برخی اقدامات موجب از هم گسستگی فعالان اقتصادی شده است.
در شرایط کنونی اقتصاد ایران، حضور بخش خصوصی در عرصههای مختلف اقتصادی اهمیت بسیار دارد. اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز مسئولیت سرعت بخشی به رشد شاخصهای توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارهای داخلی را دارند. از این رو فعالیت بیش از پیش اتاقهای بازرگانی ضروری است.
اهمیت بخش خصوصی در تصمیم گیری و مشارکت فعال آنها در اتاقهای بازرگانی، جایگاه بخش خصوصی را به جایی رسانده که میتوانند نقش بسیار فعالی در سطح اقتصادی و توسعه بازرگانی داشته باشد. از این رو توصیه می شود در اتاق بازرگانی به جای لابی های گسترده برای نشستن چندین دوره متوالی بر کرسی ریاست، برنامه ریزی مدون صورت گیرد تا ضمن رعایت پیشنهاد استاندار محترم یزد مبنی بر حضور پررنگ جوانان در اتاق بازرگانی، جانشین پروری صورت گیرد و اعضای با تجربه و پیشکسوتان در این پارلمان بخش خصوصی به عنوان بازوی مشورتی در کنار جوانان باشند.
انتهای پیام/