به گزارش مهرنوشت، سیدرضا سادات حسینی در گفتوگو با ایسنا، رسالت اصلی راه آهن را حمل و نقل و جابجایی بار و مسافر ذکر و تصریح کرد: البته آنچه بیشتر به چشم مردم میآید و مورد توجه آنهاست، بخش مسافری راه آهن است.
وی برخورداری از بهترین خدمات ریلی در بخش مسافر را از حقوق به حق مردم دانست و گفت: راه آهن یکی از شمول حوزه حمل و نقل با مزایای متعدد از جمله امنیت، ایمنی و آرامش و حتی در صرفه جویی در سوخت است به طوری که حمل و نقل ریلی یک هفتم کمتر از حوزه حمل و نقل جادهای مصرف سوخت دارد.
سادات حسینی با بیان این که صنعت حمل و نقل ریلی در سطح دنیا از صنایع رو به رشد محسوب میشود، اظهار کرد: بیشترین جابجایی در کشورهای پیشرفته از طریق حمل و نقل ریلی یا به اصطلاح قطار انجام میشود و خوشبختانه در برنامههای ششم و هفتم توسعه کشور نیز بیشترین توجه به توسعه حمل و نقل ریلی شده است چرا که هم به لحاظ کمی و هم کیفی از میانگینهای جهانی فاصله داریم.
وی با اشاره به این که راهآهن عمدتاً نقش نظارتی و حاکمیتی بر حمل و نقل ریلی دارد و ناوگان مسافری توسط بخش خصوصی بر بستر راه آهن فعالیت میکند، افزایش ظرفیت قطارها را منوط به جذب سرمایههای بخش خصوصی دانست و گفت: صنعت راه آهن به ویژه در سال جاری که مزین به شعار سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است، اهتمام جدی به این موضوع دارد چرا که دولت به تنهایی قادر به توسعه بخش ریلی کشور نیست.
مدیر کل راه آهن یزد رسالت دولت و راهآهن در شرایط کنونی را عمدتاً ایجاد بستر لازم برای حضور موفق بخش خصوصی برای افزایش ناوگان و لوکوموتیو خواند و گفت: خوشبختانه علی رغم این که تا قبل از سال جدید، تهیه بلیط یزد – تهران به سختی ممکن بود، همزمان با آغاز سال جدید و به دنبال افزایش یک رام قطار و هر روزه شدن قطار شبخواب یزد به تهران، امروز در این محور شاهد مشکل جدی نیستیم چرا که قطارهای این مسیر با ظرفیت خالی ۱۰ تا ۱۵ درصد تردد دارد.